Buckets of Love

10 december 2016 - Nkangala, Zuid-Afrika

Koeler weer vandaag, ongeveer 26 graden. Aan de slag gegaan voor de actie Buckets of love die Marijke met een aantal anderen jaarlijks in december organiseert. Er wordt geld ingezameld waarvan emmers met basisvoedingsproducten en zaden worden gekocht die bij arme gezinnen in de regio worden gebracht. Ook bags of love, tassen met schoolspullen, die nodig zijn om de kinderen naar school te kunnen  laten gaan. Eigenlijk vindt het rondbrengen plaats op 16 december, een vrije dag hier, maar omdat we via onze praktijk ook sponsoren en het natuurlijk mooi is om mee te maken hoe het in zijn werk gaat doen we alvast een paar adressen. De gezinnen die het echt nodig hebben worden aangemeld door medewerkers van de apotheek van Marijke en Christo en ziekenhuis, kerk en scholen. Bij het rondbrengen gaat altijd iemand mee die Zulu spreekt, zodat goed kan worden uitgelegd wat de bedoeling is. De meeste adressen zijn erg afgelegen. Je kunt er alleen komen als je goed de weg weet (dus met hulp van locals). We bezochten een gezin met twee jonge ondervoede kinderen. De ouders hebben geen geboortebewijs en kunnen daardoor geen werk vinden. Ze zijn heel blij met deze hulp. Het voelt voor ons wel wat ongemakkelijk om hier getuige van te zijn. Je doet gevoelsmatig nog zo weinig in deze situatie van grote ongelijkheid. En de mensen stellen zich heel dankbaar maar ook onderdanig op.

In de middag naar een braai bij vrienden van Marijke en Christo,  Amanda en Mike, die een prachtig huis en ruimte hebben even buiten Manguzi. In deze buurt hebben Marijke en Christo ook een stukje grond gekregen (van de koning van de Zulu’s) om een huis te gaan bouwen. Een braai is in Zuid Afrika een gebruikelijke manier om sociale contacten te onderhouden. Meestal neemt iedereen wat mee. Een gezellige avond. In de nacht regen en onweer.